Συνάντηση της ΕΛΜΕ με τον Υφυπουργό Παιδείας Δ. Μπαξεβανάκη - Ποια θέματα συζητήθηκαν
- Γράφτηκε από τον/την Αντώνης Χατζηκυριακίδης
Από την ΕΛΜΕ Ημαθίας ανακοινώθηκαν τα εξής σχετικά με την συνάντηση αντιπροσωπείας της με τον Υφυπουργό Παιδείας Δημήτρη Μπαξεβανάκη:
"Μετά από κοινή πρόσκληση της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων-Κηδεμόνων Ημαθίας και της ΕΛΜΕ για συνάντηση με τον υφυπουργό παιδείας κ. Μπαξεβανάκη, αυτή πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 3/5/2018 στις 8μμ, στο χώρο του ξενοδοχείου Αιγές. Στο κλιμάκιο του κ. Μπαξεβανάκη συμμετείχαν ο κ. Μουστάκας Γ., διευθυντής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του υπουργείο Παιδείας, η κ. Μαυρίδου Α., Δ/ντρια Β΄θμιας Εκπαίδευσης, καθώς και οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κ.κ. Αντωνίου και Ουρσουζίδης.
Τα θέματα που έθεσαν η ΕΛΜΕ και η Ένωση Γονέων-κηδεμόνων, αλλά και οι απαντήσεις του υφυπουργού ήταν, σε γενικές γραμμές, οι εξής:
1. Για το ασφυκτικό πρόγραμμα ενδοσχολικών εξετάσεων στην Γ΄ τάξη των ΕΠΑΛ:
Ο υφυπουργός υποστήριξε, συνεπικουρούμενος απ’ τον κ. Μουστάκα, ότι δεν είναι σημαντικό το ζήτημα, υπάρχουν λίγα παιδιά που δίνουν περισσότερα μαθήματα απ’ τις διαθέσιμες ημέρες και μπορεί να γράφουν και δύο μαθήματα την ημέρα. Άλλωστε, είπαν και οι δύο, αυτό έχει συμβεί κι άλλες φορές και πολλά απ’ τα μαθήματα των ΕΠΑΛ δεν είναι και τόσο δύσκολα!
Μετά από πίεση των παρευρισκόμενων σωματείων, μιας και δεν έγιναν αποδεκτές οι συγκεκριμένες αιτιάσεις, αναγκάστηκε να δηλώσει πως στην προσπάθεια να περιοριστεί ο χρόνος των εξετάσεων και να αυξηθεί ο αντίστοιχος διδακτικός, έγινε και «κακός σχεδιασμός» απ’ τη μεριά του υπουργείου. Στην ερώτηση γιατί δεν περιορίστηκε ο αριθμός των ενδοσχολικά εξεταζόμενων μαθημάτων στα ΕΠΑΛ όπως στα ΓΕΛ, δεν υπήρξε κάποια εμπεριστατωμένη απάντηση. Τελικά ο υπουργός αποδέχθηκε πως τα επιχειρήματα των σωματείων είναι σωστά και θα υπάρξει πρόβλεψη για την επόμενη χρονιά. Δεν δέχθηκε όμως να γίνει καμία μεταβολή για τους φετινούς υποψηφίους.
2. Για τις συγχωνεύσεις - καταργήσεις τομέων, ειδικοτήτων και ομάδων προσανατολισμού, όπως αυτές προκύπτουν από τον νομοθετημένο ελάχιστο αριθμό
μαθητών σε συνδυασμό με τις ηλεκτρονικές εγγραφές στα ΕΠΑΛ και, από φέτος, στα ΓΕΛ καθώς και από την πιθανή αναμοριοδότηση σχολείων:
Οι ηλεκτρονικές εγγραφές γίνονται, είπε ο υφυπουργός, για να έχει άμεση και σαφή εικόνα το υπουργείο για τις ανάγκες των σχολείων σε εκπαιδευτικό προσωπικό ώστε να γίνουν γρήγορα οι προσλήψεις (!) και διαβεβαίωσε πως φέτος στις 11 Σεπτέμβρη όλα τα σχολεία θα είναι πλήρως στελεχωμένα! Αρνήθηκε ότι υπάρχει στόχος απ’ το υπουργείο να αυξηθούν στον μέγιστο αριθμό οι μαθητές υποστηρίζοντας ότι αυτό είναι δική μας εκτίμηση...
Σχετικά με την κατάργηση (μή έγκριση την ονόμασε) των ολιγομελών τμημάτων, υποστήριξε ότι είναι αντιπαιδαγωγικό να υπάρχει τμήμα με έναν ή δύο μαθητές. Όταν του ειπώθηκε ότι στα ΕΠΑΛ της Ημαθίας φέτος δεν εγκρίθηκαν τμήματα με έξι και επτά μαθητές, που υποχρεώθηκαν είτε να αλλάξουν προτίμηση είτε να μετακινηθούν ακόμα και σε άλλο νομό χωρίς να δικαιούνται τα έξοδα μετακίνησης, απλώς περιορίστηκε να αναφέρει τον αριθμό των ολιγομελών που, κατά παρέκκλιση του νόμου, ενέκρινε φέτος το υπουργείο.
Μετά την επιμονή των μελών του ΔΣ της ΕΛΜΕ τα κυβερνητικά στελέχη αναγκάστηκαν να ομολογήσουν πως πράγματι ο νόμος ορίζει πως δεν εγκρίνεται κανένα τμήμα με μικρότερο αριθμό μαθητών από τον καθορισμένο και σ΄ αυτή την διαδικασία δεν προβλέπεται καμία παρέμβαση από το υπουργείο. Μάλιστα αποδέχτηκαν, εμμέσως πλην σαφώς, ότι πράγματι το υπουργείο παρανομεί όταν παρεμβαίνει!
Για την αναμοριοδότηση των σχολείων αρνήθηκε πως επηρεάζει τον ελάχιστο αριθμό μαθητών ο οποίος εγκρίνεται, όπως είπε, από τον Περιφερειακό Δ/ντη και τον Υπουργό Παιδείας. Φάνηκε λοιπόν ότι είχε άγνοια το συγκεκριμένο θέμα.
Μετά από αυτό τα μέλη των ΔΣ επεσήμαναν πως από την πορεία της συζήτησης δικαιώνονται, αφού γίνεται φανερό πως υπάρχει μια διαδικασία συγχωνεύσεων και καταργήσεων τμημάτων προκειμένου να υλοποιηθεί η μνημονιακή υποχρέωση της κυβέρνησης για αλλαγή στην αναλογία του αριθμού μαθητών ανά εκπαιδευτικό. Αν ο υπουργός επιμένει σε παιδαγωγικά χαρακτηριστικά των όποιων μέτρων, θα πρέπει να νομοθετήσει άμεσα την μείωση του μέγιστο αριθμό μαθητών σε 20 ανά τμήμα, 15 σε ομάδα προσανατολισμού και 10 στα εργαστήρια.
Η απάντησή του φυσικά ήταν πως οι σημερινές συνθήκες δεν επιτρέπουν την μείωση του μέγιστου αριθμού μαθητών ανά τμήμα και πως τελικά οι διαδικασίες που του περιγράφαμε υιοθετήθηκαν για να μπορέσουν να διατηρηθούν σχολεία σε απομακρυσμένες περιοχές και νησιά.
3. Για την Ειδική Αγωγή:
Επεσήμανε πως η κυβέρνηση έχει κάνει περισσότερες προσλήψεις από τις προηγούμενες κυβερνήσεις στην Ειδική Αγωγή. Δέχθηκε πως υπάρχουν ελλείψεις τόσο στην Α΄θμια όσο και στην Β΄θμια. Επικαλέστηκε την οικονομική κατάσταση για να αιτιολογήσει περικοπές στην Ειδική Αγωγή, δεν δεσμεύτηκε για την κάλυψη των αναγκών, ούτε πήρε συγκεκριμένη θέση στον τρόπο λειτουργίας των Τμημάτων Ένταξης.
4. Για τις μετακινήσεις των μαθητών.
α) Για την περίπτωση μαθητή που μένει από απουσίες λόγω αδυναμίας της περιφέρειας να τον μεταφέρει στο σχολείο του από την αρχή της σχολικής χρονιάς και μέχρι τον Δεκέμβριο
Ο υπουργός μετά από κάποιον αρχικό δισταγμό είπε πως θα εξετάσει τις δυνατότητες για τον μαθητή.
β) Για την κατάργηση της ΚΥΑ για τις μεταφορές και την δωρεάν και ασφαλή μεταφορά όλων των μαθητών στα σχολεία. Στο θέμα αυτό δεν υπήρξε καμία ουσιαστική τοποθέτηση.
γ) Για την μεταφορά των μαθητών ΕΠΑΛ με μαθησιακές δυσκολίες σε εξεταστικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, την παραμονή τους από τις πρώτες πρωινές ώρες μέχρι τις απογευματινές και την έλλειψη σίτισης:
Δεν συζήτησε την δημιουργία εξεταστικού τμήματος για τους μαθητές στη Βέροια. Αντ΄ αυτού οι κυβερνητικοί παράγοντες αντέτειναν πως η κυβέρνηση έχει θεσπίσει ένα σημαντικό ποσό για κάθε μαθητή που μετακινείται για αυτό το λόγο.
Έκλεισαν την συζήτηση όταν στη συνέχεια αποδείχθηκε πως το συγκεκριμένο ποσό δίνεται με κριτήριο την χιλιομετρική απόσταση και δεν καλύπτει την Ημαθία.
5. Για τους διορισμούς εκπαιδευτικών:
Ήταν σαφής: ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΟΥΝ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ.
Για τον τρόπο διορισμού, θα «ανοίξει» το Υπουργείο το διάλογο ίσως και από τον προσεχή Ιούνιο. Στις προθέσεις της Κυβέρνησης είναι να μην οργανώσει γραπτό διαγωνισμό ΑΣΕΠ αλλά να μοριοδοτηθεί η προϋπηρεσία, μαζί και με άλλα κριτήρια, έχοντας υπόψιν και τη σχετική απόφαση του ΣτΕ για το θέμα αυτό.
6. Για την καθυστέρηση πρόσληψης αναπληρωτών στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Παραδέχθηκε το πρόβλημα και δήλωσε πως γίνεται προσπάθεια να ξεπεραστεί, από την επόμενη χρονιά, μέσω του ηλεκτρονικής διαχείρισης προσωπικού.
7. Για το Νέο Λύκειο:
Αφού τονίστηκε από τα μέλη του ΔΣ η αντίθεση στο νομοσχέδιο για τις “δομές της εκπαίδευσης” και η απαίτηση για ανάκλησή του, ζητήθηκε ενημέρωση για το Νέο Λύκειο μιας και τις τελευταίες ημέρες υπάρχει στα ΜΜΕ συνεχής αναφορά στις επικείμενες αλλαγές στο Λύκειο.
Η απάντηση ήταν πως η κυβέρνηση δεν έχει κάνει την πολιτική επιλογή για την κατάθεση άμεσα του νομοσχεδίου για το Νέο Λύκειο. Δήλωσε επίσης σχετικά με την εισήγηση και τις προτάσεις του ΙΕΠ πως η κυβέρνηση ούτε την υιοθετεί ούτε την απορρίπτει.
8. Για τις εκδρομές.
Ζητήθηκε να αλλάξει το νομικό πλαίσιο των εκδρομών, για την καλύτερη προστασία εκπαιδευτικών και μαθητών. Να αναγνωριστούν οι ιδιαίτερες συνθήκες των εκδρομών. Να υπάρξει μέριμνα για την περίπτωση (αλλά και για κάθε άλλη παρόμοια) συναδέλφου που απεβίωσε κατά την διάρκεια εκδρομής. Η οικογένειά του επιφορτίστηκε τα έξοδα μεταφοράς της σωρού από την Κρήτη και τα έξοδα κηδείας. Ταυτόχρονα η άνεργη σύζυγός του δικαιούται μόνο για περιορισμένο χρόνο σύνταξη, με βάση το νέο ασφαλιστικό. Το υπουργείο δεν αποδέχθηκε καμία υποχρέωση του, καθώς δεν αναγνωρίζει την υπαιτιότητα της υπηρεσίας λόγω ασφυκτικών συνθηκών στις σχολικές εκδρομές.
Ο υφυπουργός είπε πως θα μελετήσει το θέμα και στη συνέχεια θα απαντήσει.
Οι υποχρεώσεις του υφυπουργού δεν επέτρεψαν να συνεχιστεί η συζήτηση και σε άλλα θέματα. Η συνάντηση όμως και τα όσα ειπώθηκαν αποτελούν μια δικαίωση στα όσα έχουν υποστηρίξει το τελευταίο διάστημα τόσο η ΕΛΜΕ όσο και η Ομοσπονδία Γονέων για τις επιλογές και τις προθέσεις του Υπουργείου Παιδείας.
Σηματοδοτεί επίσης την ανάγκη για επιστροφή στο δρόμο των διεκδικήσεων και του αγώνα προκείμενου εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές να αποκτήσουν το σχολικό περιβάλλον που τους αξίζει και δικαιούνται".