Ψήφισμα του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας και επιστολή προς τους γονείς
- Γράφτηκε από τον/την Αντώνης Χατζηκυριακίδης
Από τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ανακοινώθηκαν τα εξής: "Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ εξέδωσε Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), με την οποία αποφασίζει την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης μόλις σε 184 από τους 325 δήμους της χώρας για τη σχολική χρονιά 2018-2019.
Τα πράγματα είναι απλά και προβλέψιμα:
Η κυβέρνηση έχοντας κατευθύνσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τον ΟΟΣΑ επιδιώκει να ασκήσει τσάμπα πολιτική δήθεν γενίκευσης της προσχολικής εκπαίδευσης.
Οι δήμοι που περιλαμβάνονται στον πίνακα των 184 επιλέχτηκαν με λογιστικά - αριθμητικά κριτήρια, που δεν σχετίζονται με τα πληθυσμιακά χαρακτηριστικά της χώρας, στους οποίους δεν υπάρχει καθόλου ή είναι ελάχιστο το κόστος εφαρμογής σε υποδομές και προσωπικό και μπορεί άμεσα να "γενικευθεί" η προσχολική αγωγή.
Και είναι τραγελαφικό το δεδομένο ότι ήδη στους δήμους αυτούς η συντριπτική πλειοψηφία των προνηπίων φοιτά στο νηπιαγωγείο, όπως θα αποδειχτεί τον επόμενο μήνα από τις εγγραφές των παιδιών, όπου θα διαπιστωθεί ελάχιστη αύξηση του αριθμού στις εγγραφές τους.
Φυσικά στον κατάλογο δε συμπεριλαμβάνεται η συντριπτική πλειοψηφία των πρωτευουσών των περιφερειακών ενοτήτων, όπως και οι δήμοι της Αττικής. Σε κανέναν από τους μεγάλους Δήμους της χώρας (με ελάχιστες εξαιρέσεις που ερμηνεύονται για πολιτικούς λόγους, π.χ Ιωάννινα, περιφέρεια της Υφυπουργού Παιδείας κ.α) δεν εφαρμόζεται, σε περιοχές όπου θα είχε αξία η υποχρεωτική προσχολική αγωγή, γιατί εκεί θα συνδυαζόταν με την ίδρυση τμημάτων και Νηπιαγωγείων και την πρόσληψη νηπιαγωγών.
Εκεί η πολιτική της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης παραπέμφθηκε στο μέλλον!
Οι περιοχές που θα υλοποιηθεί η Δίχρονη Υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή είναι κατά βάση αυτές που η ίδια η ζωή έχει «λύσει» το πρόβλημα, δηλαδή υπάρχει σταδιακά μειούμενος αριθμός μαθητών. Ακόμα όμως και σε αυτές τις περιοχές η Δίχρονη δεν θα υλοποιείται αποκλειστικά και μόνο στο δημόσιο Νηπιαγωγείο, αλλά δίνεται η δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε Νηπιαγωγείο και Παιδικό Σταθμό. Στην ουσία θα λειτουργεί ένα διπλό δίκτυο Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στο οποίο το βάρος της επιλογής δομής θα πέφτει στους ίδιους τους γονείς.
Όλο αυτό το σκηνικό που στήθηκε τον τελευταίο καιρό με τις τριμερείς επιτροπές ήταν απόλυτα υποκριτικό και παραπλανητικό. Επιχειρήθηκε με αυτόν τον τρόπο να μεταβιβαστεί η ευθύνη της (προαποφασισμένης) μη εφαρμογής στα μεγάλα αστικά κέντρα στους δημάρχους, στους Διευθυντές Εκπαίδευσης και στους Προέδρους των Συλλόγων των εκπαιδευτικών.
Χαιρετίζουμε τη στάση της συντριπτικής πλειοψηφίας των Συλλόγων Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που στις τριμελείς επιτροπές έκφρασης γνώμης για τη δυνατότητα εφαρμογής του νόμου στους Δήμους, τοποθετήθηκαν με γνώμονα την άμεση εφαρμογή του νόμου και δεν συνέβαλαν σε στοχεύσεις άλλων που ήθελαν την ακύρωση του νόμου στην πράξη.
Στην ΚΥΑ αναφέρεται ότι επιλέχθηκαν οι δήμοι όπου υπήρξε ομόφωνη γνωμοδότηση των τριμερών επιτροπών. Επίσης ξεδιάντροπα με ανακοίνωσή του το Υπουργείο μάς δηλώνει «προκρίθηκε η έναρξη υλοποίησής της δίχρονης να γίνει με απόλυτη συναίνεση των εμπλεκόμενων Δήμων και χωρίς πιθανότητα να τεθεί σε κίνδυνο η εφαρμογή της »(!) Ωστόσο στο νόμο δεν αναφέρεται κριτήριο ομοφωνίας ενώ παράλληλα υπήρξαν εκατοντάδες θετικές γνωμοδοτήσεις πλειοψηφικές ή και ομόφωνες σε δήμους που δεν συμπεριλήφθηκαν. Ούτε οι γνωμοδοτήσεις άλλωστε των τριμερών επιτροπών ούτε οι εισηγήσεις των περιφερειακών είναι δεσμευτικές. Την απόφαση την παίρνει η κυβέρνηση που εκδίδει τις υπουργικές αποφάσεις. Το υπουργείο ουσιαστικά επιδιώκει να ενισχύσει την αντιδραστική αντίληψη ότι «οι δήμαρχοι θα αποφασίζουν για το δημόσιο σχολείο». Σήμερα θέλουν να διαμορφώσουν μια τέτοια «κουλτούρα» έτσι ώστε στο άμεσο μέλλον να επιχειρήσουν στα πλαίσια της «αποκέντρωσης» το πέρασμα των αρμοδιοτήτων συνολικά για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση στους δήμους
Το υπουργείο Παιδείας έχει την απόλυτη και αποκλειστική ευθύνη για την άμεση καθολική εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης αποκλειστικά στο δημόσιο νηπιαγωγείο.
Η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας (εάν υπάρχει περίπτωση να πίστευε πράγματι αυτά που, έστω και ατελώς, θεσμοθέτησε) να αποσύρει την Κ.Υ.Α. της 24/4/2018 και με την έκδοση νέας να προχωρήσει στην εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής κι εκπαίδευσης σε όλη την επικράτεια από το επόμενο σχολικό έτος.
Το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να προχωρήσει άμεσα στην ενημέρωση όλων των γονέων για τη δυνατότητα να εγγράψουν τα παιδιά 4 ετών στα δημόσια νηπιαγωγεία της περιοχής τους (εγγραφές 1-20 Μαΐου), ώστε όλα τα παιδιά να φοιτήσουν στο δημόσιο νηπιαγωγείο.
Πρέπει παράλληλα η κυβέρνηση να προχωρήσει στις απαιτούμενες ενέργειες για την άμεση ενοικίαση των αναγκαίων κτιρίων ώστε να είναι δυνατή η εγγραφή όλων των νηπίων στο δημόσιο νηπιαγωγείο και να μεριμνήσει για την ανέγερση των απαραίτητων κτιρίων για την κάλυψη των αναγκών όλων των νηπιαγωγείων.
Απαιτούμε από την κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας την άμεση πραγματοποίηση μαζικών μόνιμων διορισμών νηπιαγωγών για την κάλυψη όλων των αναγκών καθώς και την πρόσληψη όλου του αναγκαίου βοηθητικού προσωπικού.
Εμείς συνεχίζουμε τον αγώνα μας. Με όλους εσάς που αγωνιάτε να αλλάξουμε τα πράγματα και να ορθώσουμε το ανάστημά μας".
Επιστολή προς τους γονείς
Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με εξέδωσε και επιστολή προς τους γονείς για το θέμα:
"Με αφορμή τη μη θεσμοθέτηση της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης στο Δήμο μας, αλλά και στους περισσότερους μεγάλους Δήμους της χώρας, επικοινωνούμε μαζί σας, γιατί πιστεύουμε πως ο δρόμος της υπεράσπισης του δημόσιου σχολείου είναι κοινός.
Η εκπαίδευση, δεν είναι μόνο αριθμοί. Οι αποφάσεις του υπουργείου Παιδείας δεν έχουν καμία παιδαγωγική αιτιολόγηση, αποτελούν μέρος ενός συγκροτημένου σχεδίου διάλυσης του Δημόσιου Νηπιαγωγείου και της εκπαίδευσης γενικότερα, την κορύφωση της διάλυσης των κοινωνικών κεκτημένων της κοινωνίας.
H παιδαγωγική και κοινωνική αναγκαιότητα που αφορά την ανάπτυξη, εκπαίδευση και διαπαιδαγώγηση του παιδιού, δεν μπορεί να είναι μία επιλεκτική παροχή, η οποία δημιουργεί άνισες ευκαιρίες στην εκπαίδευση των παιδιών.
Ο πόλεμος που δέχεται το Δημόσιο νηπιαγωγείο από τα ιδιοτελή- συντεχνιακά συμφέροντα της ΚΕΔΕ και των ιδιωτικών παιδικών σταθμών με την ανοχή του Υπουργείου, έχει σκοπό να μπλοκάρει τη συμμετοχή μεγάλων δήμων στην δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, ουσιαστικά καταργώντας το νόμο, δίνοντας ρόλο ρυθμιστή στην εκπαίδευση, στους δημάρχους και την ΚΕΔΕ, που ασκώντας κοινωνική πολιτική αποκλείουν μικρότερα παιδιά από τους παιδικούς σταθμούς, γιατί κοστίζουν ακριβότερα τόσο σε δομές όσο και σε προσωπικό.
Τα σχέδια της ΚΕΔΕ να υπαχθούν τα νηπιαγωγεία στη δική τους αρμοδιότητα, είναι γνωστά εδώ και χρόνια. Ποιον μπορούν να πείσουν όμως για την ικανότητα διαχείρισης ενός τέτοιου εγχειρήματος, γνωρίζοντας τα τεράστια προβλήματα που έχουν οι Δήμοι. Το μοναδικό τους κίνητρο είναι οι πελατειακές σχέσεις με τους δημότες, για την εξασφάλιση της επανεκλογής τους.
ΣΤΗΡΙΖΟΥΜΕ ΤΗ ΔΙΧΡΟΝΗ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΕΝΙΑΙΟ ΔΕΚΑΤΕΤΡΑΧΡΟΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Η υποχρεωτικότητα της 2χρονης προσχολικής εκπαίδευσης, με ευθύνη του κράτους, αποτελεί πάγιο αίτημα μας, το οποίο τεκμηριώνεται επιστημονικά από τα ερευνητικά δεδομένα, που προκύπτουν από την δίχρονη παραμονή των νηπίων στο νηπιαγωγείο.
Κάτω από την πίεση της μαχόμενης εκπαίδευσης ψηφίστηκε το 2006 ο νόμος της υποχρεωτικής μονοετούς φοίτησης. Σύμφωνα με αυτόν, εάν το παιδί σας έχει γεννηθεί το 2013, έχετε δικαίωμα αλλά και υποχρέωση να το γράψετε στο Νηπιαγωγείο.
Το πάγιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας για δίχρονη υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή θεσμοθετήθηκε τη φετινή χρονιά μετά από αγώνες χρόνων, αλλά εφαρμόζεται σε λιγοστούς Δήμους της χώρας, όπου δεν υπάρχει κόστος σε υποδομές ή προσλήψεις εκπαιδευτικών.
Εμείς ζητάμε την καθολική εφαρμογή του νόμου, για την υπεράσπιση του δικαιώματος, που έχουν όλα τα παιδιά στη φοίτηση στο Δημόσιο σχολείο.
Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο θα πρέπει να είναι 2 χρόνια (νήπια & προνήπια):
Γιατί με τη διετία εξασφαλίζεται η φοίτηση των παιδιών ως το Δημοτικό σε ένα σταθερό περιβάλλον και η συνέχεια ως προς το χώρο, τα πρόσωπα και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ακολουθείται.
Γιατί υπάρχει περισσότερος χρόνος για ανίχνευση τυχόν δυσκολιών και δυνατότητα συστηματικής προληπτικής παρέμβασης, από εκπαιδευτικούς με την απαιτούμενη επιστημονική κατάρτιση.
Γιατί η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο συμβάλλει στην καλλιέργεια θετικής στάσης απέναντι στο σχολείο και ευνοεί τη μαθησιακή και προσωπική πορεία των παιδιών, μέσα από την οπτική του ενιαίου χαρακτήρα της εκπαίδευσης και της συνέχειάς της που διασφαλίζεται μέσα από προγράμματα μετάβασης.
Η φοίτηση των προνηπίων πρέπει να γίνεται μόνο στο Δημόσιο σχολείο και όχι στους παιδικούς σταθμούς, οι οποίοι δεν πρόκειται να χάσουν θέσεις εργασίας, αφού στατιστικά δεδομένα δείχνουν ότι εκατοντάδες παιδιά μένουν εκτός των παιδικών σταθμών κάθε χρόνο.
Το σκεπτικό αυτό πηγάζει
Από τον τρόπο με τον οποίο αδειοδοτούνται οι παιδικοί , καθώς και στον τρόπο με τον οποίο αξιολογούνται από τους αρμόδιους φορείς. Ο έλεγχος αφορά αποκλειστικά στο κατά πόσο εξακολουθούν να τηρούνται οι προϋποθέσεις της αδειοδότησης.
Δεν εφαρμόζουν επίσημα τον οδηγό σπουδών του νηπιαγωγείου και ούτε επιμορφώνονται για την φιλοσοφία του
Η οργανωτική τους δομή, η φιλοσοφία τους, ο τρόπος της διοίκησής τους, ακόμη και η εκπαίδευση του προσωπικού τους είναι εντελώς διαφορετικά από των νηπιαγωγείων.
"Είναι ασαφής ο προσανατολισμός των παιδικών σταθμών και δύσκολα θα μπορούσε κάποιος να μιλήσει για φιλοσοφία", επισημαίνει ο Καθηγητής συγκριτικής παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας και πρώην Πρόεδρος του Τμήματος επιμόρφωσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Δημήτρης Ματθαίου. Και συνεχίζει εξηγώντας τη βασική λειτουργία τους: "Ουσιαστικά είναι χώροι φύλαξης και κοινωνικοποίησης των παιδιών, αλλά και ελάφρυνσης των εργαζόμενων γονέων".
Γονείς και Εκπαιδευτικοί ενωμένοι θα πρέπει να απαιτήσουμε:
-Να μην κλείσει κανένα Νηπιαγωγείο..
-Να προχωρήσει άμεσα η θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης σε όλη την επικράτεια, με μοναδική δομή το νηπιαγωγείο (για τις ηλικίες 4-6 ετών), με εξασφάλιση όλων των προϋποθέσεων για την ομαλή λειτουργία τους (υλικοτεχνικής υποδομής και αντίστοιχων συνθηκών σίτισης με το απαραίτητο εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό).
-Να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα και να γίνουν όλες οι απαιτούμενες ενέργειες από πλευράς των Δήμων και του Υπουργείου Παιδείας για να φοιτήσουν τον Σεπτέμβριο όλα τα προνήπια στο Δημόσιο Νηπιαγωγείο.
-Να δοθούν άμεσες λύσεις στο κτηριακό πρόβλημα (όπου υπάρχει)- με ενοικίαση κατάλληλων και σύγχρονων χώρων και να προχωρήσει άμεσα σχεδιασμός-προγραμματισμός για εύρεση οικοπέδων και ανέγερση νέων κτηρίων.
Η επένδυση ενός κράτους στην προσχολική ηλικία είναι η επένδυση με τη μεγαλύτερη απόδοση απ’ ό,τι η επένδυση σε οποιοδήποτε άλλο στάδιο της εκπαίδευσης.
Καλούμε όλους εσάς τους γονείς να δώσετε μαζί μας τον αγώνα υπεράσπισης του Δημόσιου σχολείου .
Να γράψετε τα παιδιά σας στο Δημόσιο Νηπιαγωγείο, στηρίζοντας τη Δημόσια Εκπαίδευση, αναγνωρίζοντας το δικαίωμα στα δημόσια αγαθά και τις ισοδύναμες ευκαιρίες για όλα τα παιδιά και τις οικογένειές τους.
ΑΓΩΝΙΖΟΜΑΣΤΕ
ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΠΟΙΟΤΙΚΟ ΔΩΡΕΑΝ ΣΧΟΛΕΙΟ !!!
ΓΙΑ ΤΙΣ ΙΣΟΔΥΝΑΜΕΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ!".